[linux] off-topic [Was: SSD's - Suspend Mode, Power Reset/Failure]

lnx lnx op kpnmail.nl
Di Okt 23 08:35:41 CEST 2018

On 22/10/18 15:51, Paul Slootman wrote:

> Ik gebruik mijn sat doos vooral om de engelse zenders te kijken,
> ongecodeerd. Ik heb met mijn firmware (Vix op een Mutant 2600HD) vooral
> problemen als ik eens teletekst wil kijken. Maar vorige week ook 's
> ochtends was ie bij het start van een opname blijven hangen. Misschien
> weer eens een update er op gooien, is al een jaartje geleden :)

Teletekst is een oude techniek wat het ansich al moeilijk maakt om deze
heden ten dage te kunnen blijven gebruiken. Wel jammer eigenlijk want ik
denk dat veel mensen, zeker de wat oudere, nog veel naar Teletekst kijken.

Kijk zelf geregeld Teletekst via de Duitse FTA (Free To Air) zenders
waarbij er geen problemen zijn echter Teletekst op de gecodeerde (NLse)
zenders geeft vaak problemen zowel via een *gecertificeerde* STB als via
een SmartTV met CI en een *gecertificeerde* CAM-module van Canal Digi-
taal.

Kende Mutant nog niet en ziet er qua technische mogelijkheden niet ver-
keerd uit.

Wil in de toekomst met een nog aan te schaffen satbox (Dreambox, VU+,
OpenPli, Enigma2) ook die richting uit maar vraag me af of Canal Digi-
taal het dan niet dusdanig heeft dichtgetimmerd met de coderingstechniek
Nagravison [1] - NAGRA - de vervanger/opvolger van Mediaguard Seca3
waarbij deze satelliet-ontvangers dan niet meer te gebruiken zijn.

> NLse TV kijk ik via een DVB-C tuner in de Mutant, ongecodeerd van de
> Caiway kabel... maar dat kijk ik heel weinig (nieuws, Flikken, Ik
> Vertrek voor de leedvermaak en dat was het ongeveer :-)

Prijs jezelf gelukkig dat er kabel ter beschikking is. Hier in het
buitengebied  alleen ADSl via een koperleiding waarbij de aansluiting
5km van de centrale ligt en een provider die buiten de jaarlijkse
prijsverhoging nul komma nul investeert in het buitengebied.

Binnenkort, na vele jaren, gaat er de mogelijkheid komen via een
investeerder die glasvezel in het buitengebied wil gaan aanleggen:

Aansluitkosten 1900€ of 15€ p/m zolang je gebruik maakt van de glas-
vezel. Besluit je na 5 of 10 jaar om van die maandelijkse kosten af te
zijn dan dien je evengoed nog die 1900€ op te hoesten.

Mocht je in de nabije toekomst in een uitzending van Ik Vertrek iemand
met een Linux doos onder de arm al vloekend en tierend op Canal Digi-
taal, KPN en kornuiten voorbij zien komen ga er maar met aangrenzende
zekerheid vanuit dat je hem kent.........

[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Nagravision