[linux] Iemand een "slimme meter" in huis en de standen daarvan naar spreadsheet gesluisd? (verzwegen detail)

lnx lnx op kpnmail.nl
Wo Okt 24 10:37:16 CEST 2018

On 24/10/18 09:58, paai wrote:

[...]

> Je realiseert je dat je je oude draaistroom meter zo lang mogelijk moet
> beschermen in het geval je zonnepanelen hebt of gaat aanleggen?
>
> 'Slimme' meters weten wat je zelf hebt opgewekt en als je dat
> teruglevert aan het netwerk krijg je er een veel lagere prijs voor dan
> wanneer je dezelfde stroom inkoopt. Draaistroommeters draaien gewoon
> terug, zodat je in feite dezelfde prijs terugkrijgt als je betaalt.
>
> Ik heb (nog) geen zonnepanelen, maar die draaistroommeter blijft hangen!

+1 maar of het gaat lukken is een tweede.

De (juridische) troefkaart van Stedin, Enexis etc. is dat de meters niet
meer geijkt zijn en dit kan in je nadeel werken doordat je *teveel* be-
taald een argument waar een rechter gevoelig voor zal zijn zelfs al heb
jij er geen moeite mee.

(Het privacy issue van zo'n slimme meter zullen we even buiten beschou-
wing laten.)