[linux] Iemand een "slimme meter" in huis en de standen daarvan naar spreadsheet gesluisd? (verzwegen detail)

paai j.j.paijmans op gmail.com
Wo Okt 24 09:58:38 CEST 2018

On 24-10-18 09:44, Julien Michielsen wrote:
> Ik ging ervan uit dat de lezer zou weten wat een "slimme meter" is.
> Weet je dat niet: "oude meters" hebben zichtbare, leesbare tellers
> voor het verbruik. Bij "slimme" meters is het verbruik niet met het
> oog leesbaar, en heb je - naar ik begrijp - een schakeling als een
> Raspberry Pi nodig om de meter uit te lezen.
> dit was het ontbrekende detail

Je realiseert je dat je je oude draaistroom meter zo lang mogelijk moet
beschermen in het geval je zonnepanelen hebt of gaat aanleggen?

'Slimme' meters weten wat je zelf hebt opgewekt en als je dat
teruglevert aan het netwerk krijg je er een veel lagere prijs voor dan
wanneer je dezelfde stroom inkoopt. Draaistroommeters draaien gewoon
terug, zodat je in feite dezelfde prijs terugkrijgt als je betaalt.

Ik heb (nog) geen zonnepanelen, maar die draaistroommeter blijft hangen!

Paai