[linux] Een "slimme meter" in ijkstand

Wo Okt 24 11:48:51 CEST 2018

-------- Oorspronkelijke bericht --------
Onderwerp: Re: [linux] Een "slimme meter" in ijkstand
Datum: 2018-10-24 11:08
Afzender: Julien Michielsen <julien op michkloo.xs4all.nl>
Ontvanger: lnx op kpnmail.nl
Antwoord-aan: julien op michkloo.xs4all.nl

lnx schreef op 2018-10-24 10:37:
> On 24/10/18 09:58, paai wrote:
>
> [...]
>
> +1 maar of het gaat lukken is een tweede.
>
> De (juridische) troefkaart van Stedin, Enexis etc. is dat de meters
> niet
> meer geijkt zijn en dit kan in je nadeel werken doordat je *teveel* be-
> taald een argument waar een rechter gevoelig voor zal zijn zelfs al heb
> jij er geen moeite mee.
>

> (Het privacy issue van zo'n slimme meter zullen we even buiten beschou-
> wing laten.)

Het feit dat ze de oude meter zetten betekent niet noodzakelijk dat de
oude meter vervangen wordt.  Indien dat laatste inderdaad zo is, dan kan
ik een tijd lang per de eerste van de maand de standen van de oude meter
opnemen (dat is dan de "ijkstand") en op het opneemmoment op het
slimmemeterportal (https://www.slimmemeterportal.nl/verbruik)
kijken of het klopt wat de "slimme" meter opgeeft, en me ervan
verzekeren
dat het geen "stiekeme" meter is.  Zojuist heb ik het bestaan van het
slimmemeterportal ontdekt: heb dus geen raspberry pi meter nodig om de
standen van de slimmemeter uit te lezen.
Dat was mijn vervolg
Julien

--
-W-