[linux] Iemand een "slimme meter" in huis en de standen daarvan naar spreadsheet gesluisd? (verzwegen detail)

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Wo Okt 24 09:59:46 CEST 2018

On Wed 24 Oct 2018, Julien Michielsen wrote:
> Ik ging ervan uit dat de lezer zou weten wat een "slimme meter" is.
> Weet je dat niet: "oude meters" hebben zichtbare, leesbare tellers
> voor het verbruik. Bij "slimme" meters is het verbruik niet met het
> oog leesbaar, en heb je - naar ik begrijp - een schakeling als een
> Raspberry Pi nodig om de meter uit te lezen.
> dit was het ontbrekende detail

Lijkt mij stug dat er geen teller display op zo'n slimme meter zit.
Hoe moet je dan controleren of wat ze uitlezen klopt?

https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/slimme-meter#no12
Kan ik de meter zelf nog aflezen?
Jazeker. Zelf meterstanden opnemen kan gewoon op het display van de
slimme meter.

Als je zelf elektronisch wilt loggen, dan moet je even googlen op
"uitlezen p1 poort".

Paul