[linux] password vraag

Vr Dec 6 12:49:49 CET 2019

Aldus schreef paai op Fri, Dec 06, 2019 at 09:42:59AM +0100:

> ik heb diverse scripts waarin een password nodig is, hetzij van de user,
> hetzij van een externe dienst, zoals gmail. Ik weet dat het geen goed idee
> is zulke passwords als strings in het script te zetten, maar ik word ook een
> beetje moe van het steeds maar opnieuw intypen.
>
> Vraag: wat is een goede (hoeft niet noodzakelijk de beste te zijn) en
> werkbare strategie om passwords in scripts te gebruiken?

Voor zover ik weet is er geen goede strategie. Je kunt wachtwoorden in een bestand
zetten dat verder voor niemand leesbaar is en je kunt ze versleutelen, maar daarvoor
heb je een nieuw wachtwoord nodig. Iemand met 'root' privileges kan overal bij. Je
kunt een dongle gebruiken als sleutel.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--