[linux] EUPL vs GPLv3

Gijs Hillenius gijs op hillenius.net
Di Dec 17 08:32:51 CET 2019

On 16 December 2019 22:25 Geert-Jan, wrote:

> Beste Linux gebruikers,
>
> Heeft hier iemand ervaring met publiceren onder de EUPL licentie?

een beetje.

> Wat het is staat hier:
> https://joinup.ec.europa.eu/collection/eupl/introduction-eupl-licence

Daar staat ook dat je vragen kan stellen aan de huisjurist.

> Mijn vragen hierover:
>     Wat zijn de belangrijkste verschillen met de GPLv3?
>     Waarom zou iemand de EUPL gebruiken ipv gewoon de GPLv3?
>     Is dit ook geschikt voor andere zaken  dan software? (documenten,
> tekeningen, database modellen, etc)

In een notedop: de EUPL is een fork van de GPL, aangepast aan Europees
copyright. Dat je - als Europese overheid - niet naar de VS hoeft te
vliegen, om voor een Amerikaanse rechter ... Daar heeft een hele grote
groep juristen aan zitten sleutelen, tien jaar terug. Een van de FSF
GPLv3 schrijvers vertelde me dat dit onzin is, maar affijn.

De EUPL is beschikbaar (vertaald) in 23 EU talen, juridisch
identiek. Makkelijker kan het niet, als je een pan-Europees project
hebt.

Het ding is copyleft, da's vooral om overheden toch nog enig zicht te
geven op wie er mee aan de haal gaat. Maar, om hergebruik zo makkelijk
mogelijk te maken, zit er een lange lijst van compatibele licenties in,
met een clausule die uitlegt hoe je dat kan uitnutten.

De EUPL wordt in de EU gebruikt door verschillende overheden, uit mijn
hoofd Italie, Spanje, Bulgarije, de EC. Niet altijd, ieder project heeft
andere overwegingen.. bijvoorbeeld: een paar weken terug maakte de EC
een PHP project open source als BSD-3.

Zoals creative commons op hun site uitlegt, software licenties zijn
anders dan creative commons licenties, omdat ze iets zeggen over
toekomstige contributies. Ofwel: de EUPL is niet echt bedoeld voor
documenten, tekeningen, database modellen. De EC gebruikt daar de
creative commons 4 voor.

--
It was all so different before everything changed.