[linux] tv uitzending opgeslagen op je pc (videorecorder)

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Di Dec 24 13:39:33 CET 2019

On Tue 24 Dec 2019, Julien Michielsen wrote:

> In het onderwerp heb ik eigenlijk al de hele vraag gesteld:
> Met regelmaat gebeurt het dat ik graag een programma op tv
> wil zien, maar dat ik op dat moment niet kan kijken. Is er
> een mogelijkheid dit programma met je computer op te slaan
> en later weer te bekijken?

Ik heb een Enigma2 satelliet ontvanger, waar ook DVB-C tuners in kunnen.
Dat laatste is het standaard waarmee op de kabel digitale TV
uitzendingen mee verspreid worden. In die tuner heb ik een harde schijf
(tegenwoordig een SSD), daarop kan ik dan de programma's opnemen.
Vroeger deed ik het via NFS op mijn server, maar een lokale disk is toch
iets makkelijker. Ik kijk eigenlijk alleen het journaal live, de rest
wordt standaard (veelal automatisch) opgenomen en later bekeken.

Met Caiway (mijn TV provider) is het standaard pakket ongecodeerd dus
dan is het helemaal geen probleem, anders moet je een CI module +
smartcard hebben, of kijken of je het met oscam of cccam lukt
(software wat zo'n module emuleert, en wat vaak in verband gebracht
wordt met cardsharing maar het is dus ook gewoon te gebruiken om met een
smartcard legaal te kijken).

Mijn Sony Android TV kan ook op USB opnemen, maar ik heb nooit noodzaak
gehad om dat uit te proberen.

Paul