[linux] Mislukkende installatie van driver (ontbrekende mt7650u_sta_util.ko)

Vr Jan 11 14:56:38 CET 2019

Paul Slootman schreef op 2019-01-11 13:16:

> Wat moet die dongle doen? Ik vermoed wifi, maar het zou van alles
> kunnen
> zijn...
>
> Wat laat dmesg zien als je de dongle in je systeem prikt?
> Laat ook "lspci -v" zien (als root).

output van lspci-v:
  416.887646] usb 1-1: new high-speed USB device number 8 using xhci_hcd
[417.051604] usb 1-1: New USB device found, idVendor=148f,
idProduct=761a
[417.051612] usb 1-1: New USB device strings: Mfr=1, Product=2,
SerialNumber=3
[417.051618] usb 1-1: Product: WiFi
Dit laatste (Product WiFi) zie ik niet wanneer de dongel er niet in zit.
Mogelijk heeft de dongel het verkeer overgenomen van de aanwezige
hardware ...

> In 90 van de 100 gevallen zijn de drivers gewoon standaard aanwezig in
> de linux kernel en is de bijgeleverde versie allang achterhaald.
>
> Ook laat google ongeveer precies dezelfd klachten als van jou zien:
> https://www.pclinuxos.com/forum/index.php?topic=135040.0
>
> Daaronder staat ook dat een recente kernel het ding standaard
> ondersteund... en die pagina is van 2015.
>

> Paul

Er staat inderdaad een /lib/firmware/mt7650 bin op mijn machine, en de
kans is groot dat de dongel het daarmee doet.  Ik heb de dongel echter
helemaal niet nodig want mijn laptop heeft goede WiFi. Mijn dochter had
echter geen idee wat aan mij te geven bij pakjesavond, en toen kreeg ik
er een "als goed bedoelde rotzooi" (om de woorden van Zonneveld maar te
gebruiken).  En op mijn desktop die geen Wifi heeft zou ik hem wel
kunnen
benutten/proberen, maar daar staat ook ubuntu op, en loop ik dan tegen
het zelfde probleem op.
En, zoals ik al schreef, ik doe dit als tijdbesteding in mijn
digitale zanbak, om te kijken of ik die toren overeind krijg ;-)
Julien
--
Julien Michielsen
julien op michkloo.xs4all.nl