[linux] Nieuwe notebook

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Do Mrt 21 10:08:54 CET 2019

On Thu 21 Mar 2019, jjge wrote:

> het notebook van mijn vrouw heeft het begeven. Er moet een nieuw komen,
> geschikt voor Linux. Het vorige was een HP Compaq 625, oorspronkelijk
> geleverd met SuSe, naderhand is ze overgegaan op Mint.
>
> Heeft iemand suggesties voor een nieuwaanschaf? Mij staat bij dat er ergens
> een lijst is van notebooks die goed kunnen met Linux-- iemand?

Een zakelijke laptop zal meestal geen problemen geven, die modellen zijn
stabieler (dwz. ze veranderen niet elke paar maanden; ze zullen eerder
minimaal een of 2 jaar hetzelfde blijven omdat een IT afdeling niet
graag tig verschillende variaties wilt moeten ondersteunen).

Ik heb een paar jaar geleden een HP Elitebook 2570p gekocht, Core i7
refurbished voor 250,-. Een SSD van 250GB en 8GB erbij, en dat ding
loopt perfect. Is wel een klein scherm (13 inch ofzo), makkelijk mee te
nemen in de motorkoffer. Het is dus wat je wil (groot scherm? Goed
geluid? hoeveel USB aansluitingen? HDMI? ...), er zijn ontelbare variaties.

Neem i.i.g. een model wat al eventjes meegaat, want dan is de kans
groter dat de aanwezige hardware ondersteund wordt.

Ik zou een volgende keer weer voor een refurbished business laptop gaan.
https://www.dealstunter.nl/laptop--notebook
https://www.estunt.nl/product-categorie/laptops/

Paul