[linux] Erg zieke USB-disk, mogelijkheid voor herstel? (3 antwoorden

meine trialero op gmx.com
Za Mrt 30 09:46:06 CET 2019

goeiemorgen!

ik heb nog eens op internet en in mijn eigen how-to files gezocht:

eerste misschien overbodige vraag: heb je de USB drive ge-unmount? dd
kan niets met gemounte volumes.

# umount /dev/sdb (ik gebruik root en geen sudo)

het zou ook kunnen dat `dd' niet door een sudoer gebruikt mag worden of
dat er in de sudo rechten ergens een regeltje is omgevallen of niet
gelezen.

$ sudo su -
password (root)
# dd [etc]

mkfs geeft een boel opties waar het fout kan zijn gegaan. ik ken `mkfs'
niet, maar zou het kunnen dat je een partitienummer moet opgeven om die
te formatteren?

/dev/sdb is de hele USB drive;

/dev/sdb1 is een partitie daarop

het kan zijn dat mkfs nog een paar schakelopties nodig heeft om goed te
werken, bijvoorbeeld een naam voor de partitie.

`$ man mkfs'

ik kwam twee mogelijkheden tegen:

de /dev/zero is om de een of andere reden overschreven als normale file.
dit schijnt vrij eenvoudig te zijn. controleren en eventueel terugzetten
is op internet wel beschreven, voor nu zou je ook `/dev/null' kunnen
gebruiken, maar die geeft waarschijnlijk het zelfde resultaat;

dd kan bij deze operatie doorgaan met nullen blijven schrijven tot de
wereld of je computer ophoudt met draaien, 'whatever comes first'. met
`bs=64K' zou het moeten werken. je zou `bs=1m' nog kunnen proberen.

> De disk zit wel achter /dev/sdb: doe ik een "ls /dev/sd* ", dan zie ik
> /dev/sdb wanneer de usb-kabel in de machine zit, en alleen de partities
> onder /dev/sda* met de kabel eruit.

je USB drive wordt maw wel door het systeem gezien, hij kan er alleen
niet bij. NB als je Hannah Montana Linux gebruikt is het systeem een
_zij_ ;-)

weet je nog waar deze schijf vandaan komt, waar je hem eerder voor hebt
gebruikt? Linux leest bijvoorbeeld niet altijd een UFS of HFS
geformatteerde drive, maar ziet wel dat er een volume is aangekoppeld.

> Betreffende de suggestie van Daniel: dan moet ik eerst de disk openmaken
> en demonteren.  Daar wacht ik nog even mee ...

omdat je drive wel door het systeem wordt opgemerkt zou ik er inderdaad
hardwarematig afblijven. je moet een drive wel zo verschrikkelijk lang
gebruiken of zwaar fysiek mishandelen dat 'ie het niet meer doet. vaak
denken we dat iets kapot is, maar blijkt dat we een voor de hand liggende
essentiele stap vergeten zijn of gewoon een typo uit de history
hergebruiken. bij computers komen de meeste storingen door software...

mijn oude netbook en 16G SD kaartje leken ook helemaal dood tot ik me
herinnerde dat ik beide ge-encrypt had onder Linux en ik er [dus] niet
zomaar bij kon -- beveiliging werkte dus. uiterlijk zag het er net zo
uit als dit geval van @Julien, maar de oplossing lag in een spoor dat ik
in eerste instantie niet zag...

in duckduckgo staat een hele waslijst aan vragen over precies dit
probleem, misschien handig om daar nog eens doorheen te bladeren. ik heb
gezocht op `unix dd No space left on device' -- zoeken op _unix_ geeft
me doorgaans betrouwbaarder resultaten dan `Linux' (teveel gemier, te
weinig oplossingen).

ik ben wel benieuwd waar het hem nou uiteindelijk in zit!

mooi weekend-klusje ;-)

//meine