[linux] Server returned error NXDOMAIN

Frans van Berckel fberckel op xs4all.nl
Za Mrt 30 16:47:20 CET 2019

On Sat, 2019-03-30 at 14:27 +0100, Geert Stappers wrote:
> [...]

Voor dat ik mijn e-mail stuurde, ook al even zitten zoeken. En zag ik
bij vragen en antwoorden ook een aantal keer systemd-resolved. Maar of
die het is ik weet ik niet?

> Zou kunnen.
> Laten we afwachten op bericht van OP wat er aan DNS gevraagd wordt.

A-ha okay, of ik voor karma punten ga ;-)

> P.S.
> Tip: gebruik je favoriete network sniffer om te zien wat er aan DNS
> gevraagd wordt. Als je ook de vele 'NXDOMAIN's ziet, dan kijk je
> op de juiste interface.

Met sniffit krijg ik geen verkeer. Hij heeft ook nauwelijks load.

# sniffit -i -F enp2s8

En iftop laat zien dat de server met resolver.xs4all.nl praat. Dat is
mijn verbindings DNS.

Maar met welke sniffer zie jij welk programma (of lees daemon) het is?
En boven al, hoe dan?

Frans van Berckel
Media Engineer / Linux Master
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/fransvberckel/