[linux] Server returned error NXDOMAIN

Za Mrt 30 17:56:56 CET 2019

Aldus schreef Frans van Berckel op Sat, Mar 30, 2019 at 04:47:20PM +0100:

> Voor dat ik mijn e-mail stuurde, ook al even zitten zoeken. En zag ik
> bij vragen en antwoorden ook een aantal keer systemd-resolved. Maar of
> die het is ik weet ik niet?

Als die het niet is, dan is het een virus dat regels in syslog schrijft
en zich voordoet als systemd-resoved. Lijkt me onwaarschijnlijk.

Kijk eens naar je /etc/host.conf en /etc/resolv.conf, dan zul je
hoogstwaarschijnlijk zien dat dat programma inderdaad wordt gebruikt om
DNS lookups te doen.

Verder zou je met netstat en lsof kunnen zien welk programma op welke
poort luistert. (of zendt, in geval van TCP).

Iets relevanter is om uit te zoeken welk programma de DNS aanvragen deed en
welk domein werd gevraagd.  Daar kun je die draadhaai voor gebruiken. Je
kunt ook 'met de hand' (dig) DNS lookups doen om te zien of ze slagen.

De simpelste oplossing is natuurlijk om een andere resolver te
installeren.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth>

--