[linux] Toegang tot websites op het subnet

paai j.j.paijmans op gmail.com
Di mei 21 16:58:59 CEST 2019

Na een paar jaar lekker hacken met Arduinos en esp8266 boardjes heb ik
een dozijn of wat iot dingetjes in en rond het huis. In principe
rapporteren die hun data terug naar de server, zodat we de temperatuur
van de smelt- en koelovens ook van buiten kunnen controleren (mijn vrouw
werkt veel met gesmolten glas en zelf ben ik ook geen onverdienstelijk
glasblazer).

Weer andere apparaatjes, zoals de voederbakken van de katten, kunnen het
gemakkelijkst via hun eigen website bediend worden en uiteraard staan
die websites op het 192.168.178... subnet, dat niet van buitenshuis
toegankelijk is. Nu kan ik dat via de router met portforwarding regelen,
maar is daar eigenlijk een elegantere manier voor? En welke
veiligheidsrisicos kleven daaraan?

Dank.

Paai