[linux] opstart van iso, file-specificatie in detail, nietes-welles

Ma mei 27 18:06:33 CEST 2019

Aldus schreef paai op Mon, May 27, 2019 at 03:18:44PM +0200:

> Ik vraag me af wie of wat met partitie nummer twintig komt aanzetten. Is het
> mogelijkerwijs een schijf waar Julien al diverse keren (negentien keer dus)
> al dan niet met succes partities heeft aangemaakt bij het installeren van
> allerlei operating systemen en dat een programma in de BIOS of UEFI of hoe
> dat tegenwoordig heet, stug blijft doortellen ook al zijn de partities later
> weer opgeheven? Ik ben razend nieuwsgierig.

De Linux kernel heeft er een handje van dat als je een USB-stick
verwijdert en die later weer inplugt, een nieuw SCSI device te
registreren, dus je zou op /dev/sdz kunnen komen. Met partities werkt
het anders: de kernel maakt in het geheugen een kopie van de
partitietabel en als je fdisk hebt gebruikt kun je de kernel vragen om
de gewijzigde tabel van de schijf te lezen, dus alle partities tegelijk;
de partitietabel op de schijf is verantwoordelijk voor de nummers.

Toen Linux nog een eenvoudig OSje was, was de nummering van SCSI device
zo dat 4 bits werden gebruikt voor het schijfnummer (tellend vanaf
/dev/sda, dus ruimte voor 16 discs tenzij de SD driver meerdere device
major numbers gebruikt), en 4 bits voor het partitienummer. De hele
schijf kreeg nummer 0, dus je kon 3 primaire partities maken, plus een
extended partitie met daarop logische partities /dev/sda5 t/m
/dev/sda15. Negentien partities op een schijf was dus te veel.

> Zie ook https://superuser.com/questions/368173/what-is-the-maximum-number-of-partitions-that-can-be-made-on-a-hard-drive

Het is iets simpeler om het ISO bestand naar een USB-stick of SD-kaart
te schrijven en dan te booten zonder GRUB.

Suc6,

Daniel.

-

		Geeks of a feather cruft together