[linux] Vraag over Kubuntu desktop icons

paai j.j.paijmans op gmail.com
Di mei 28 13:29:57 CEST 2019

Hallo allemaal,

Kubuntu kan uiteraard programmas starten door op een icon op de destop
te klikken. Het betreffende icon staat dan in een bestandje
'Desktop/voorbeeld' in de regel

"Icon=/home/paai/icons/icon.jpg"

Ik probeer dat icon tussentijds te wisselen om zo te zien of
bijvoorbeeld de VPN actief is. Daarvoor verander ik dan die regel in

"Icon=/home/paai/icons/ander_icon.jpg"

Werkt niet vanuit een script.

Als ik bv. in emacs die verandering doorvoer in het bestand
'Desktop/voorbeeld'en ik save dat bestand, dan verandert het icon
onmiddellijk op de desktop, en dat is ook de bedoeling.

Als ik datzelfde echter vanuit een scriptje doe, dan verandert de regel
"Icon=..." wel, maar de verandering wordt op de desktop niet doorgevoerd.

Heeft iemand een idee?

paai