[linux] nvme perikelen enzo

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Za Okt 19 13:58:32 CEST 2019

On Sat, Oct 19, 2019 at 01:33:28PM +0200, Tot Zo wrote:

> Ja, en?   :-)

> Aan de vierkante haken herken ik "kernel processen".
> Ik heb zelf bedacht dat 'wq' voor "write queue" staat.
> (ik ben niet gaan opzoeken waar de "wq" wel voor staat)

> Euh?  Als in "Wat is er in de war?"

> In andere woorden: Er is geen probleem.

[1]

Ik begrijp de verwarring, dan wel de verwachting.

In "/dev/" staan de "node files".  Node files worden aangemaakt
m.b.v. `mknod`.  Althans `mknod` is wat je "met de hand" doet.
Wat opstartprocedures precies doen, heb ik zo niet paraat.

De node files zijn "file open functie" een doorgeefluik naar
de achterliggende driver. ("driver" is een kernel ding)
Dit betekent ook dat je (nutteloze) node files kunt aanmaken
waar _geen_ driver achterzit.

Waar de kernel zoal weet van heeft, vind je terug onder /proc
Ik beweer dat in /proc/partitions wel de NVMe partities te zien zijn.

Mijn inschatting is dat wat "mknod" moet doen, niet compleet is.

Het oorspronkelijke bericht meldde iets over een zelfgebouwde kernel.
Het zou mij niet verbazen als bij het exprimenteren met kernels
het mknod gebeuren licht beschadigd is geraakt.

Ga vooral door met het expiment. Het is leerzaam, CO2-neutraal
en je bent van de straat.

Wel met het verzoek om ons, de mailinglist, op de hoogte te houden.

Groeten
Geert Stappers

[1] bij nader inzien was dat te kort door de bocht

--
Leven en laten leven