[linux] greyhole, anyone?

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Za Sep 7 12:58:08 CEST 2019

On Thu 05 Sep 2019, Hans Paijmans wrote:

> [...]

Waarom niet gewoon md ?

Ik heb onlangs een paar oudere HP servers als backup servers ingericht,
daarbij 4 x 4 TB 2,5" SATA disken als JBOD (of individuele RAID0 zoals
de hardware raid controller dat noemt) en die onder linux als een RAID5
van 12TB aangemaakt.

Voordeel van software RAID onder linux is dat je vanzelf een mailtje
krijgt als er wat mee is (tenminste onder debian :), bij hardware raid
moet je weer de linux support files zien op te sporen en hopen dat die
altijd blijven werken. Daarnaast is in mijn ervaring software raid
vaak een stuk sneller. Ik heb ook in de loop der jaren veel minder
problemen gehad met linux md software raid dan welke hardware raid ook;
areca was wel redelijk goede hardware.

Paul