[linux] Hoe weet ik dat ik in Nomachine zit?

Vr Sep 13 13:19:20 CEST 2019

Aldus schreef paai op Fri, Sep 13, 2019 at 12:42:52PM +0200:
> [...]

Een veelvoorkomende bash prompt toont de user name en host name. In NX
zou je de hostname op het 'behang' kunnen schrijven. De beheerder moet
wel opletten - zeker als hij als root is ingelogd.

> Ho, wacht even. Hoe weet de machine dan dat meneer Paijmans niet fysiek
> aanwezig is, maar een verdieping lager zit?

Daniel kijkt om zich heen en constateert dat Paai niet fysiek bij hem
is, doch enkel in de geest.

Unix houdt bij op welke terminal poort een gebruiker is ingelogd. Linux
op de PC gebruikt /dev/tty* voor toetsenborden die direkt met de PC zijn
verbonden en noemt dat de console. Voor de X server worden names als 0",
1:... gebruikt, /dev/ttS0, etc voor seriƫle terminals en dan zijn er nog
/dev/pts/* of /dev/vcs* voor pseudoterminals, geassocieerd met een SSH
of Telnet login.

Het moet mogelijk zijn om bepaalde privileges te reserveren voor lokale
logins, bijvoorbeeld toegang tot de geluidskaart om muziek af te spelen.
Zo is er /etc/securetty, een lijst van terminalpoorten waarop als 'root'
mag worden ingelogd.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--