[linux] download speed laag na herstart

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Za Sep 14 09:53:05 CEST 2019

On Sat, Sep 14, 2019 at 08:07:39AM +0200, paai wrote:

> Whew! ethtool blijkt weer zo'n typisch Unix zwitsers zakmes te zijn met 1001
> onbegrijpelijke options op de command line.

Het betreft complexere techniek dan bijvoorbeeld een hamer.

> Bij het wakker worden van de PC staat de interface enp3s0 inderdaad op half
> duplex. Waarom, vraag ik me af.

Mijn inschatting is dat het consumenten-huis-tuin-en keuken
netwerkaparatuur betreft.  Brakke kabels sluit ik ook niet uit.

> Dan heb ik "ethtool -s enp3s0 duplex full' gegeven. Nu rapporteert hij
> inderdaad duplex full, maar de snelheid is nog steeds half.  Pauls suggestie
> "ethtool --negotiate eth0" meteen daarna gaf het gewenste resultaat.
>
> Moeten beide commando's inderdaad na elkaar gegeven worden?

Wel erg goedkoop om met een ja-nee-vraag te komen.

Laat ik de vraag lezen als
} Als de volgorde van die commando belangrijk is,
} wat is dan eigenlijk het idee er van?

Met het eerste `ethtool` commando zet je de gewenste instelling aan jouw kant,
de tweede `ethtool` is om onderhandeling met de netwerkswitch aan de andere kant
van de kabel te starten.  Bij reeele wensen levert dat het gewenste resultaat.

Expriment dat Original Poster kan doen,
is controleren of alleen "negotiate" voldoende is.

Ander ding:
Paul Slootman berichten zijn de betere postings.
Ga daar dan ook respectvol mee om.  Dus als hij schrijft
} } Misshien helpt "ethtool --negotiate eth0" (vervang juiste interface)
antwoordt dan met
} Dan heb ik `ethtool -s enp3s0 duplex full` gegeven. Nu rapporteert hij
} inderdaad duplex full, maar de snelheid is nog steeds half. Pauls suggestie
} `ethtool --negotiate enp3s0` meteen daarna gaf het gewenste resultaat.

Groeten
Geert Stappers
--
Leven en laten leven