[linux] wie weet hoe laat het is?

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Wo Apr 1 16:00:51 CEST 2020

On Wed 01 Apr 2020, paai wrote:

> Story of my life... maar ik heb me zelden verveeld :-)

Ik ook niet, en dat zelfs zonder dingen opnieuw uit te vinden... er is
zoveel leuk speelgoed wat dat betreft.

> Ja, ik heb in een timezone-bibliotheek gekeken, maar dan moet ik eerst
> uitzoeken op welke dagen de klok wordt verzet - en dat in theorie voor ieder

Dat zou in die timezone data moeten staan.
Je zou moeten kijken hoe de strftime() function de timezone data
gebruikt om het om te rekenen naar lokale tijd.

> land. Het zou veel gemakkelijker zijn de zomer/wintertijd van een of andere
> Nederlandse website op te pikken, misschien zelfs uit een http-header of zo.

Als je het toch alleen voor Nederland wilt, dan hoef je die theoretische
"ieder land" ook niks mee te doen.
Anders is het toch niet zo moeilijk: laatste zondag van maart om 02:00
wordt het 03:00, en laatste zondag van oktober om 03:00 wordt het 02:00
(en wel onthouden dat je dat al gedaan hebt, i.t.t. windows 95 destijds;
als windows95 in oktober die nacht aan liet staan dan bleef windows
tussen 02:00 en 02:59 hangen :)

Paul