[linux] 5.x: userland writes to /usr/lib64/firefox/libxul.so

Udo van den Heuvel udovdh op xs4all.nl
Do Apr 9 15:56:00 CEST 2020

On 09-04-2020 15:45, Daniel C. von Asmuth wrote:

> Als die library gewijzigd is, dan vraag ik mij af wat er dan aan gewijzigd is.
> Betekent dat ook dat ze daarna opnieuw geïnstalleerd moet worden of kan Firefox
> opnieuw worden gestart met een 'verminkte' bibliotheek?

Meestal niet.
Gewoon een backupje terug kopieren:
# cp ~/libxul.so /usr/lib64/firefox

En daarna kan e.e.a. weer gestart worden.

> Om dit tot op de bodem uit te zoeken zou je het programma in de debugger moeten
> draaien.....

En dan weet ik de weg niet zo goed.
Ik kan een backtrace regelen bij een `normaal` programma maar deze
multithreaded browser is andere koek.

> Het zou kunnen zijn dat er een lek zit in het X.Org Window Systeem.
> Maakt het uit welke kernel versie het op draait??

Op veel 5.x kernels (5.3.x, 5.4.x, 5.5.x, 5.6.x) heb ik het waargenomen.
Van eerdere kernels weet ik het minder zeker.

Groeten,
Udo