[linux] Printer toevoegen

Za Apr 11 16:58:44 CEST 2020

Aldus schreef Hans Paijmans op Sat, Apr 11, 2020 at 03:56:17PM +0200:
> [...]

De secretaris kan u inschrijven als lid van de NLLGG - u kunt zichzelf
inschrijven (of uitschrijven) voor de mailing lijst zonder contributie
te betalen.

Veel Linux versies hebben een grafische gebruikersomgeving die u toestaat om
beheerstaken uit te voeren met uw gebruikerswachtwoord - net als in Windows.

Kennelijk kon u een nieuw gebruikersaccount toevoegen, wat beheerdersrechten
vereist.

Dat zou kunnen. U zou zich langs biometrische weg kunnen aanmelden of met
een soort USB key. Nieuw installeren is uiteraard niet nodig. Wachtwoorden
zijn wel zo eenvoudig.

Door omstandigheden werken we uitsluitend on-line.

> hoe heb je linux geinstalleerd, en welke distributie (ubuntu of mint of zo)?
> Als je installatiemedium je in de 'uitprobeerversie' van de distro laat
> starten, kun je de disk van je laptop 'mounten' en de password-files in
> /etc/ manipuleren.
>
> paai

De meest voor de hand liggende oplossing is natuurlijk om de laptop op te
starten met een 'live-CD' zoals Knoppix Linux en dan uw harde schijf te
mounten (aankoppelen) en in /etc/shadow een leeg wachtwoord in te geven
voor het 'root' account of iets doen als:
	sudo su -
	mount /dev/sda2 /mnt/linux
	# vermits /dev/sda2 uw Linux OS bevat, of iets anders kiezen
	chroot /mnt/linux /bin/bash
	passwd

Daarna typt u het nieuwe wachtwoord voor 'root' in en bevestigt het.

Suc6,

Daniel von Asmuth

P.S. Soms kunt u uw printer ook configureren met behulp van uw web browser na
invoeren van het adres http://localhost:631

--

	Koopt de nieuwe Ford Corona
	de eerste auto waarin de passagiers 1,5 m uit elkaar zitten