[linux] Ubuntu: Vergeten beheerderswachtwoord herstellen (was: Printer toevoegen)

Der cl3m0t op gmail.com
Ma Apr 13 16:30:48 CEST 2020

On 11-04-2020 15:46, Kunne Dam wrote:
> Beste mensen, ... Een van ons moest als beheerder worden benoemd.  > Hier is het al mis gegaan. Ik heb mijn beheerderswachtwoord niet >
genoteerd, en nu loop ik bijvoorbeeld tegen het probleem op dat ik de >
printer niet kan toevoegen. Ook andere wijzigingen aanbrengen, is >
hierdoor niet mogelijk. Als tussenoplossing heb ik een account >
toegevoegd voor mezelf, zodat ik wel kan werken op de laptop, maar > het
blijft een obstakel. Is er iemand die hier een oplossing voor > weet?

Dag Kunne,

Hieronder is een link naar een handleiding hoe je een vergeten
beheerderswachtwoord kan herstellen met een Ubuntu USB-herstelstick.
Zonder af te willen doen aan de reeds gegeven hulp van anderen hier op
lijst, is deze handleiding volgens mij makkelijker en minder verwarrend
voor beginners.

https://wiki.ubuntu-nl.org/community/WachtwoordVergeten

Nog iets over Ubuntu... Ubuntu heeft standaard niet een zogenaamde
"root" (beheerders)account. Als je een gebruiker als beheerder benoemd,
dan kan die gebruiker allerlei veranderingen aanbrengen aan je systeem
(zoals een account toevoegen/aanmaken). En als er dan een zogenaamde
beheerderswachtwoord wordt gevraagd dan moet er dus het wachtwoord van
de gebruiker die als beheerder is benoemd worden opgegeven.