[linux] Regarding: ntp servers bereikbaar

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Di Apr 14 12:05:31 CEST 2020

On Tue 14 Apr 2020, paai wrote:

> Wat is er 'onbekend' aan de *.ntp.org servers? Maar ik zal die andere
> servers ook eens in het lijstje zetten.

Dat zijn allemaal pool adressen;
m.a.w. in principe zul je elke keer dat je die namen raadpleegt andere
sets aan IP adressen krijgen.

Dat is zoiets als "0900-TUIG" (8844) bellen. Je bereikt de politie,
maar je weet echt niet welke politie beambte je aan de lijn krijgt.
Dus onbekend wie je aan het bellen bent.

Terug naar de vraag:

Mijn 1e stap zou zijn: kies een vaste NTP server. Als je xs4all klant
bent, ntp.xs4all.nl, dan krijg je altijd dezelfde IP adres (daarachter
kunnen natuurlijk meerdere servers zitten, maar daar kun je ook niks aan
doen). Je kunt ook je router IP proberen, soms willen die ook wel als
NTP server spelen.

2e stap: Gebruik tcpdump of wireshark om NTP verkeer te loggen. Dan kun
je zien of je daadwerkelijk antwoord krijgt, en of er ook correcte
tijden in die antwoorden zitten. Ik verwacht van wel, en dat die Arduino
libs misschien bepaalde variaties / opties niet ondersteunen.

Een fritzbox kun je vragen een packet capture te doen. Of met een
openwrt doosje, kun je direct packet capture doen op de wifi.

Paul