[linux] ntp servers bereikbaar

paai j.j.paijmans op gmail.com
Do Apr 16 20:11:58 CEST 2020

On 16-04-2020 19:22, Geert Stappers wrote:

> Maar waarom geeft de Fritzbox geen antwoord?
> Dus verder gezocht.  Begonnen bij  https://avm.de
> (toen was er een "redirect" naar https://nl.avm.de/ )
> AVM is de fabrikant van de Fritzbox. Hun website heeft een "search",
> daar  NTP ingevoerd.  ( https://nl.avm.de/zoeken/?q=NTP )
>
> De eerste hit meldt onder andere
>   Daarnaast levert de FRITZ!Box zelf een tijdserver waarvan je computer
>   en andere apparaten in het thuisnetwerk de exacte tijd ophalen.
>
> Dat komt dus overeen met wat Paul Slootman meldde
> en het komt overeen met mijn eigen bevinding.

> [...]
Nou dat je het zegt :-)

Ik bouw al een paar jaar redelijk goed werkende arduino kastjes,
waaronder twee controllers voor koelovens, eentje voor een smeltoven
(mijn vrouw is glaskunstenaar en wij blazen ons eigen glas)  en een
rolluiksysteem. Zelfs een breintransplantatie voor een eenvoudige
robotstofzuiger. Al die dingen gebruiken tijd (en gaan aan SSIDs hangen
en bezoeken mijn server enzo). Zie bijvoorbeeld
http://paijmans.net/Dirtdevil/dirtdevil.html

Het was triviaal om ze op mijn server een php-scriptje te laten ophalen
met de UTC tijd erin en dat gebeurde dus ook.

Maar al die dingen zijn dus voor mijn huis gebouwd, met mijn SSIDs,
passwords, tijdmelding enzo regelrecht in de code gebakken. En een paar
weken geleden vroeg ik me af wat er allemaal moest gebeuren om ze
'clean' te maken zodat iedereen ze zou kunnen gebruiken en ik ze als
Open Source zou kunnen publiceren.

Zo gezegd, zo gedaan, en het is met de rolluikserver al goed gelukt,
behalve dan het ophalen van de tijd van een echte ntp server...(dat
werkt nu ook, maar met een IP nummer en dat is dus niet comme il faut).

Paai

--
Dr. J.J. Paijmans