[linux] geen internetverbinding na pauzestand

Do Aug 20 13:35:49 CEST 2020

Aldus schreef harry.harmsen op gmail.com op Thu, Aug 20, 2020 at 12:30:15PM +0200:
> [...]

Kennelijk zijn Linux distro's wel eens verschillend.... Ik gebruik eerder iets als:

sudo service network restart

De simpelste start is om die VPN uit te schakelen en dan te kijken of het netwerk
net werkt of niet werkt.

> [...]
> internet een paar keer weer wél na pauzeren), maar als ik de VPN uitschakel
> voor het pauzeren lijkt internet na het wekken wél te werken. Of als ik de
> VPN laat aanstaan bij het pauzeren maar schakel hem na het opwekken eerst
> uit en dan weer in lijkt internet ook weer te werken.
>
> @Daniël: jij ook dank voor je nieuwe mail. Helaas moet ik je melden dat
> werken in de terminal met allerlei commando's voor mij vaak een treetje te
> hoog is. Ik zou me daar natuurlijk in moeten verdiepen als Linux-gebruiker,
> maar daar heb ik de tijd niet voor. Misschien over een paar jaar, na mijn

Echte eindgebruikers hoeven alleen WordPerfect of MS Word op te starten en
te weten hoe ze daarmee moeten typen. De rest regelt systeembeheer (dat geen
tijd heeft om zich te verdiepen in tekstverwerking).

Een simpel commando is 'iwconfig' om de status van je WiFi verbinding op te
vragen en 'ethtool' voor je ethernet aansluiting.

> En o ja, de VPN die ik heb is Private Internet Access.

Ik heb even snel gegoogeld: het schijnt een bedrijf te zijn dat VPN diensten
aanbiedt, en ze bieden ook software aan voor Linux die je op je PC moet installeren
en die dan een kernel-level VPN verbinding opzet naar de server van PIA. Dat VPN kan
natuurlijk alleen werken als je netwerk werkt en als je een verbinding naar PIA hebt
over het Internet.

Een simpele test is:
ping -c 4 192.168.178.1
Als dat het IP-adres van je modem is en je netwerk werkt, dan moet het modem antwoorden:

PING 192.168.178.1 (192.168.178.1) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 192.168.178.1: icmp_seq=1 ttl=63 time=225 ms
64 bytes from 192.168.178.1: icmp_seq=2 ttl=63 time=350 ms
64 bytes from 192.168.178.1: icmp_seq=3 ttl=63 time=373 ms
64 bytes from 192.168.178.1: icmp_seq=4 ttl=63 time=396 ms

--- 192.168.178.1 ping statistics ---
4 packets transmitted, 4 received, 0% packet loss, time 3004ms
rtt min/avg/max/mdev = 225.917/336.454/396.008/65.816 ms

(maar je zei reeds dat je netwerk niet werkt, dus we namen aan dat je dat al
getest had).

Een standaard controle is ook:
/sbin/ip route show

(dat zou u het IP-adres moeten vertellen dat u in het ping-commando in kunt vullen).

> Groet,
> Harry

Veel succes met het bestuderen van Linux en datanetwerken.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.