[linux] geen internetverbinding na pauzestand

Vr Aug 21 12:28:16 CEST 2020

Aldus schreef harry.harmsen op gmail.com op Thu, Aug 20, 2020 at 02:44:49PM +0200:

> Ja, dat ben ik dus aan het onderzoeken, en ik ben nu zo ver dat ik vermoed
> dat het het VPN is dat het probleem veroorzaakt.

Dat zou kunnen. Als de VPN niet werkt en de rest wel, dan zou je gewoon het
modem moeten kunnen pingen en het grootste deel van het Internet zou ook
bereikbaar zijn. Vandaar mijn advies om te kijken of je netwerk dan wel of
niet werkt en dan het VPN te testen. De route-tabel bekijken is hoe dan ook
relevant.

Het TCP protocol is verbindingsgeoriënteerd en een socket blijft bestaan ook
als er geen data worden verstuurd, maar een VPN protocol zou van een soort
heartbeat gebruik kunnen maken en een verbinding na verloop van tijd kunnen
verbreken. Ik merk het zelf met SSH-sessies: na een uurtje pauze werkt een
sessie meestal nog wel, maar niet een hele dag: dan moet je opnieuw inloggen.

Wat gebeurt er als je bijvoorbeeld het volgende doet? Maakt de VPN dan verbinding?

sudo systemctl restart network

Een Linux systeem pauzeren is altijd ingewikkeld; de kernel slaagt er wel
in na het wakker worden de juiste kloktijd te vinden, maar het gooit NTP een
beetje in de war en het OS kan cron jobs hebben overgeslagen.

Suc6,

Daniel

--
		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.