[linux] oude taart: cd-inhoud (muziek)cd naar pdf

Julien Michielsen michkloo op xs4all.nl
Ma Dec 7 11:20:18 CET 2020

Mogelijk is dit niet meer interessant: een vorige keer kwamen er al
een aantal reacties met beschrijvingen.

Echter, ik heb het pas uitgelegd voor een bekende, en ik dacht dat
de "bekenden" van de lijst het mogelijk ook interessant zouden
vinden.
Aldus:
1- Cd in de lade, k3b opstarten. Wanneer k3b de cd ziet krijg je,
links onder “Bestand” een icon van een cd te zien, en ook een benaming
daarvan. Bij de cd die nu bij mij in de lade zit
(symfonieën van Schumann) staat er “Philippe Herrewe ..”, de naam
van de dirigent, en daar­onder ASUS-CDRW-08UMT1 (de cd-brander).
Daarna wil je  de tracks van de cd in het grote veld rechts in beeld
krijgen,
en daarvoor is het misschien nodig op het CD-icon (de afbeelding en het
type van de cd-lezer) te klikken. Zijn die in beeld, dan maak je een
snapshot. Daarna kun je k3b afsluiten en gimp opstarten om de snapshot
te bewerken. Je opent de snapshot, en klikt daarna (bij mij) achtereen-
volgend op Tools, Selection Tools, Rectangular Select. Vervolgens maak
je een rechthoekige selectie van het deel met de tracks die je in de
inhoudstabel wilt hebben. Bij mij komt er dan een glinsterende band om
de gemaakte selectie. Beweeg de muis-ponter binnen de selectie en klik
op de rechter muisknop. De gewenste selectie gaat zo het geheugen in.
Open daarna een nieuw tekstbestand in LibreOffice, plaats het muisveld
op de plaats waar je de tekst wilt hebben, en klik op de
rechtermuisknop.
Dan gaat de cd-inhoud uit het geheugen naar je tekstbestand.  En dat
bestand print je naar pdf, en dan heb je je pdf-bestand.

En dat was het. Reacties of je het duidelijk en plezierig vond zal ik
op prijs stellen.  (Ook betreffende onduidelijkheden)

mvg
Julien

--
Julien Michielsen