[linux] mounten ongepartitioneerde disk

Do Dec 10 16:18:57 CET 2020

Aldus schreef paai op Thu, Dec 10, 2020 at 03:52:19PM +0100:
> Mijn Ziggo-kastje wil niet meer opnemen. Kastje open en ziedaar: een harde
> disk.
>
> Disk eruit en in een linuxbox gestopt. Fdisk ziet geen partities, maar wel
> een filesysteem (dos). Zie onder.
>
> Ik zou er een andere harde disk in willen stoppen met hetzelfde filesysteem.
> Dat wil dus zeggen: geen partities, maar direct dos erop. Is dat een
> haalbare kaart?
>

> #fdisk /dev/sdc
>
> Welcome to fdisk (util-linux 2.33.1).
> Changes will remain in memory only, until you decide to write them.
> [...]

Hooggeachte Paai en beste medelezers,

Het goede nieuws is dat Fdisk de firmware van de schijf kan uitlezen en
ziet hoe groot de schijf is. Het kan zelfs vertellen dat ze een DOS-achtige
partietabel bezitten zou, maar de Disk identifier wekt argwaan. Nu zou
Linux vermoedelijk in staat zijn om een FAT of VFAT file system direct
naar een ongepartitioneerde schijf te schrijven (zoals op een Floppy Disc),
maar Windows kan daar niet mee overweg.

Fdisk ziet uiteraard *geen* file system. Misschien verwacht het kastje een
ordinair EXT4 file system.

Nu zou u kunnen proberen of er een file system op staat met het 'file'
commando of door gewoon mount /dev/sdc .... te proberen.
Ook handig is....
dd if=/dev/sdc of=/dev/null count=1 size=1M
Verder zou ik de schijf testen met smartctl.

Suc6,

Daniel

--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.