[linux] mounten ongepartitioneerde disk

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Do Dec 10 17:28:02 CET 2020

On Thu 10 Dec 2020, paai wrote:

> Mijn Ziggo-kastje wil niet meer opnemen. Kastje open en ziedaar: een harde
> disk.
>
> Disk eruit en in een linuxbox gestopt. Fdisk ziet geen partities, maar wel
> een filesysteem (dos). Zie onder.

Nee.
fdisk denkt een dos-type disklabel te zien. Dus niet van bv. een SunOS
systeem. In hoeverre dat accuraat is (en dat een dos-type disklabel niet
gewoon nul bytes zijn) weet ik niet.

Heb je al "smartctl -a /dev/sdc" gedaan, om te zien of de SMART data
aangeeft dat de disk stuk is?

> Ik zou er een andere harde disk in willen stoppen met hetzelfde filesysteem.
> Dat wil dus zeggen: geen partities, maar direct dos erop. Is dat een
> haalbare kaart?

Je kunt prima zonder partities data op een schijf zetten; partities is
gewoon een manier om een schijf op te delen. Extra data schijven voeg ik
ook meestal direct toe zonder partitie tabel, scheelt weer een
indirectie laag (waarschijnlijk, linux kennende, geen overhead, maar
voor m'n gevoel...).

Paul