[linux] onvindbaar sd-kaart device

Julien Michielsen michkloo op xs4all.nl
Vr Dec 11 16:38:59 CET 2020

Ik wil een sd-kaart openen met gparted, Paai had voorgesteld daarop
een partitie te maken van 1Gb om zo, met die kaart van 4Gb mijn
camera te foppen dat het een kaartje van 1Gb zou zijn.
Het lukt me echter niet de device-naam van de kaart te vinden: de
kaart is gemount onder /media/sd op mijn Ubuntu 20.04, en ik krijg
geen devicenaam te zien onder /dev. Meestal is dat /dev/mm*, maar
er staat niet onder /dev dat daar op lijkt.
Doe ik een df /media/sd , dan krijg ik niets dat naar de kaart
wijst, maar wel naar de directory waar /media op staat: de root.
Iemand een idee waar ik de sd-dev kan vinden?
Dank!
Julien

--
Julien Michielsen