[linux] onvindbaar sd-kaart device

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Za Dec 12 11:58:52 CET 2020

On Sat, Dec 12, 2020 at 10:43:22AM +0100, Julien Michielsen wrote:
> [...]

 lsblk - list block devices

   -e, --exclude list
          Exclude the devices specified by the comma-separated list of ma‐
          jor  device numbers.  Note that RAM disks (major=1) are excluded
          by default if --all is not specified.  The filter is applied  to
          the  top-level  devices  only.  This may be confusing for --list
          output format where hierarchy of the devices is not obvious.

> [...]
> ├─sda2    8:2    0     4G  0 part /boot/efi
> ├─sda3    8:3    0     6G  0 part
> ├─sda4    8:4    0     8G  0 part [SWAP]
> ├─sda5    8:5    0   132G  0 part /
> ├─sda6    8:6    0    50G  0 part /home
> ├─sda7    8:7    0  39,6G  0 part /bkup
> ├─sda8    8:8    0    15G  0 part /home/julien/local
> ├─sda9    8:9    0    20G  0 part /home/julien/Downloads
> ├─sda10   8:10   0     8G  0 part /swapsusp
> ├─sda11   8:11   0   1,5G  0 part
> ├─sda12   8:12   0    43G  0 part
> ├─sda13   8:13   0  17,9G  0 part
> ├─sda14   8:14   0    52G  0 part
> └─sda15   8:15   0  38,8G  0 part /kelder

Daar ontbreekt inderdaad iets wat op "SD kaart" lijkt.

> Alle directories die getoond zijn zijn normaal gemounte
> directories die ook in mijn fstab staan, en geen van hen
> wijst naar de sd-kaart, die zichtbaar blijft onder /media/sd

Nu nog even niet druk maken over directories, we zoeken een device.

Weet dat nog niet weten hoe een werkende SD kaart getoond wordt.

Advies: Neem eerst een "known good" SD kaart.

Die werkende SD kaart zo dan zichtbaar moeten zijn met
  sudo lsblk
  sudo blkid

(En als dan niet zo is, dan eerst door dat hoepeltje)

Dan 1, en niet meer dan 1, veranderding: de twijfelachtige SD kaart.

Regards
Geert Stappers
--
Silence is hard to parse