[linux] Iemand ervaring met "Acquire::AllowInsecureRepositories"

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Zo Jul 5 08:42:02 CEST 2020

Kort: Doe wat met de waarschuwing (i.p.v. te omzeilen)

On Sat, Jul 04, 2020 at 07:41:13PM +0200, Julien Michielsen wrote:
> Vandaag wilde ik een standaard update/upgrade uitvoeren om mijn systeem
> "bij de dag" te maken. Het door mij gebruikte commando was:
> sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
>
> Hier kwam ik van een koude kermis thuis, vanwege de melding
> "De pakketbron 'http://ppa.launchpad.net/boost-latest/ppa/ubuntu focal
> Release' geen Release-bestand."
>
> Ik heb geen idee hoe hier omheen te komen.

Hopelijk nog wel een idee waarom je het package `boost` vanuit
een PPA installeert. ( Ja, waarom eigenlijk? )

> Wel heb wel gelezen dat die melding
> kunt voorkomen door gebruik te maken van de optie
> "Acquire::AllowInsecureRepositories"
> Iemand die weer hoe die optie te benutten, of een andere methode weet om
> de foutmelding te voorkomen?

Actie: Verwijder uit "/etc/apt/sources.list.d/" het bestand
wat vertelt dat "boost-latest" bestaat. En opnieuw
 sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

Uitleg: Eerder is geconfigureerd dat `boost` uit een PPA moest
komen. Dat ging _toen_ goed. Tijd gaat verder en de PPA in kwestie werd
niet meer bijgewerkt. De Linux distributie zelf wel. Dat is er het
moment van "bij vandaag maken" en blijkt dat er een achterblijver is.
Daarom het besluit om af te zien van de achterblijver (PPA definitie
verwijderen)

Extra actie: `dpkg -l '*boost*'` en dan "apt purge <boostpackage>".

Ook leuk:  Met een webbrowser naar http://ppa.launchpad.net/boost-latest/ppa/ubuntu
en dan clicken op "Parent Directory".

Groeten
Geert Stappers