[linux] HDD niet automatisch benaderbaar?

harry.harmsen op gmail.com harry.harmsen op gmail.com
Vr Jul 31 13:46:01 CEST 2020

Beste mensen,

Kan iemand mij helpen bij het volgende?
Ik heb onlangs een nieuwe computer gekocht, zonder besturingssysteem.
Daarop heb ik Linux Mint 20 geïnstalleerd op de SSD, met 3 partities:
eentje voor het besturingssysteem en programma's, een homepartitie en een
swappartitie.
Daarnaast zit er een HDD in. Daarop heb ik alle data overgezet.

Nu lijkt het erop dat de HDD niet 'vanzelf' gevonden wordt.
Ik kan wel gewoon een programma starten en dan data opvragen (bijv. Libre
Office en daarin een document of spreadsheet opvragen), maar als ik bij
autostart instel dat een bepaald document in Libre Office automatisch moet
opstarten bij de start van de computer (dus als ik de computer aanzet na
een 'De computer uitzetten' oftewel shutdown), krijg ik de melding dat het
document niet gevonden kan worden, met de vermelding van het hele pad naar
het opgegeven document.

Een zelfde soort probleem doet zich voor met een virtuele machine in Oracle
Virtual Box: als ik Virtual Box start staat in het scherm van dat programma
dat de virtuele machine (een Windows 7 virtuele machine) 'niet benaderbaar'
is. Deze virtuele machine staat op de HDD. Als ik in de verkenner naar het
bestand van de virtuele schijf ga (Windows7-disk001.vdi) en daarop
dubbelklik wordt de viruele machine in het Virtual Bos-scherm wél
opstartbaar.
(ik had al een snelkoppeling naar dit bestand gemaakt, maar die werkt ook
niet meer na het uitzetten van de computer en wordt wél weer actief nadat
ik in de verkenner op het bestand gedubbelklikt heb)

Op mijn oude computer werkt dit allemaal wél goed.
Een verschil tussen oude en nieuwe computer is o.a.: de oude computer was
(zeg ik maar even kort door de bocht) een Windows7-machine waar ik later
Linux Mint (17.3) naast geïnstalleerd heb. Daardoor(?) staat er GRUB op, en
dat staat níet op de nieuwe computer.
Kan het daarmee te maken hebben?
Een ander verschil: op de oude computer had ik geen aparte homepartitie
aangemaakt. Kan het daarmee te maken hebben?
Of is het iets met mounten van de HDD? En zo ja, hoe en wat dan?

Hoe dan ook, ik heb zelf geen idee hoe ik dit kan oplossen, dus ik ben zeer
blij met jullie meedenken, waarvoor bij voorbaat dank.

Groet,
Harry Harmsen
Assen