[linux] HDD niet automatisch benaderbaar?

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Vr Jul 31 14:45:28 CEST 2020

On Fri 31 Jul 2020, paai wrote:

>  In /etc/fstab staan de devices die bij het starten van de computer
> automagisch gemount worden.
>
> Staat de harde disk daarin ?
>
> Als je na het starten de harde disk niet kunt benaderen en na een 'sudo
> mount -a' opeens wel, dan is dat het probleem.

Hmm volgens mij zal "mount -a" juist alleen mounten wat in /etc/fstab
staat.

Je kunt met "cat /proc/partitions" zien welke disken (en partities dus)
het systeem heeft weten te ontdekken (of ze nog wel of niet gebruikt
worden). Dat kun je dan vergelijken met wat er getoond wordt als je
"mount" uitvoert, en dan zou je de ongebruikte disk (partitie) kunnen
mounten met bv. "mount /dev/sdb1 /mountpoint" (/mountpoint is dus de
directory waar je graag die filesystem beschikbaar wilt hebben).

Paul