[linux] Ubuntu - grep werkt gedeeltelijk niet

Azem azemsom op gmail.com
Di Jun 16 09:20:17 CEST 2020

On 16-06-2020 09:05, Jan Paul Smit wrote:
> Beste mensen van de Linux Gebruikersgroep,
>
> Onlangs ben ik van Windows overgestapt op Ubuntu. Dat bevalt me prima.
Gefeliciteerd en welkom bij de Linux-community!
> Nu ben ik op zoek naar een mogelijkheid om al mijn documenten op een
> bepaald woord te doorzoeken.
> Via
>
> _https://nl.wikihow.com/Een-bestand-zoeken-in-Linux_
>
> kwam ik bij de opdracht grep.
>
> In het Terminalvenster typ ik:
>
> grep -r -i “fiets” /home/jan-paul/Documenten
>
> om al mijn bestanden in de map Documenten te doorzoeken op het woord
> fiets.
>
> Merkwaardig genoeg krijg ik sommige bestanden uit de map Documenten
> waar het woord fiets in staat wèl op de lijst in het Terminalvenster
> [...]

Je hebt bestanden en je hebt bestanden. M.a.w. niet elk bestandstype
wordt op dezelfde wijze behandeld.

Grep werkt, als ik het goed heb begrepen het beste met "platte text"
bestanden. Het zou kunnen zijn dat meer complexere formaten (bijv. MS
office documenten) minder goed door grep gebrepen worden.

Dus mijn vraag zou zijn: welke type bestanden krijg je te zien in je
terminallijst?

> Ik heb ook een keer mijn sudo ingevoerd en 'sudo updatedb', maar het
> helpt allemaal niet. Ook met andere zoekwoorden heb ik hetzelfde
> probleem. Ik heb ongeveer 1700 bestanden in mijn map Documenten staan.
>
> Kan iemand mij helpen? Met vriendelijke groeten,  Jan Paul

Vriendelijke groet,

Azem Somer, LPIC-2