[linux] grep werkt -- maar niet zoals je hoopte

Do Jun 18 13:33:44 CEST 2020

Aldus schreef paai op Thu, Jun 18, 2020 at 11:14:33AM +0200:

> Is het wel eens bij je opgekomen dat op een Linux systeem ook bestanden van
> niet-Linux gebruikers voor kunnen komen?

En wat dan?

Stel Gé Bruycker van de administratie heeft een Windows PC en wil kunnen
zoeken in Word documenten op de lokale schijf en op een share op de
server, die gemount is als S:\ op Windows. Dan maakt het niet uit of
die bestanden fysiek op een Windows, Novell, IBM i, MacIntosh of Unix
server staan en Gé weet dat ook niet.

In dat geval kan Gé een macro gebruiken in VBA onder MS Word die alle
bestanden in de opgegeven directoryboom doorzoekt, bestanden die
eindigen op .DOC of .DOCX (bestanden die eindigen op .doc en .Doc en
.DocX krijg je er gratis bij) en ze inleest en de tekst doorzoekt op
het woord 'fiets', al dan niet hoofdlettergevoelig. Zoeken op
'vélocipède' zal ook lukken, maar reguliere expressies vermoedelijk
niet.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.