[linux] rkhunter suspicious (large) shared memory segments, wat te vrezen?

paai j.j.paijmans op gmail.com
Vr Jun 26 09:23:07 CEST 2020

On 25-06-2020 21:01, Paul Slootman wrote:
> rkhunter is bedoeld om rootkits op te sporen (vandaar de naam).
> Het moet dus dingen signaleren die abnormaal zijn.
> Blijkbaar is het normaal voor firefox en soffice om grote shared memory
> segmenten te hebben, dat zou rkhunter dus moeten snappen en z'n bek
> houden daarover. Het is juist de bedoeling om afwijkingen te laten zien
> en niet "normale" dingen. Anders vallen die afwijkingen helemaal niet
> meer op als ze WEL voorkomen. Dus rkhunter kan nog wel wat verbeteringen
> gebruiken.
>
> Paul

Overigens(1) is de overlast van al die dubbele meldingen te verzachten
met 'uniq'.

Overigens(2) heb ik hier de lof wel eens gezongen van 'mailsend' om
mailtjes te versturen vanaf een systeem dat verder niet voor mail is
ingericht?

--
Dr. J.J. Paijmans