[linux] nu bash 5.0 "export" niet meer heeft, mijn environment goed gezet via .profile

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Za Jun 27 21:38:14 CEST 2020

On Sat, Jun 27, 2020 at 09:08:01PM +0200, Julien Michielsen wrote:
> De eerste regels van mijn .bashrc zoals ik die had zagen eruit als volgt:
> export NNTPSERVER=localhost
> export LANG="nl_NL.UTF-8"
> export LANGUAGE="nl_NL op euro"
>
> Dit ging altijd goed.  Echter, bash is vernieuwd van 4.n naar 5.n, en in de
> laatste versie blijkt export vervallen te zijn.

Dat lijkt mij sterk.  Hier draait  bash versie 5.0.16
die gewoon een werkende 'export' heeft ...

> Na boot, en ook na uitvoering van het "bash"-commando
> krijg ik de foutmelding Command 'export' not found, did you mean:
> en dan kwam er een irrelevant ubuntu alternatief ('mexport' from deb mblaze (0.6-1))

Die  `mexport` is inderdaad niet de `export` die je zoekt.

Maar ik lees in bericht vooral "ik sta in het moeras".    Sterkte

Groeten
Geert Stappers
--
Silence is hard to parse