[linux] http push, of toch anders?

Ma mei 4 18:32:00 CEST 2020

Aldus schreef paai op Mon, May 04, 2020 at 05:54:42PM +0200:

> AFAIK moet het ophalen van een URL altijd door de browser ge"instigeerd
> worden.

Door een zogenaamde HTTP-client om precies te zijn. Mijn Linux gebruikt HTTP
om updates te downloaden uit de repository zonder HTML pagina's te tonen.

> Maar wat ik wil bereiken is dat de server het initiatief neemt en de inhoud
> van een URL naar mijn client 'pusht' zonder dat de client erom vraagt.
>
> Concreet: ik open vanaf een client een pagina op een server. Via die pagina
> geef ik odrachten aan die server. Als die opdrachten zijn voltooid moet de
> server mij dat op de ene of de andere manier laten weten en liefst zonder
> dat ik vanaf de client een nieuwe pagina moet openen om te kijken.

Met het HTTP protocol kun je files downloaden, maar ook uploaden. De client
is altijd degene die erom vraagt. Het HTTP/2 protocol schijnt ook een soort
server push te kennen.

Een veelgebruikte truc is om dat de server een HTML pagina serveert met wat
JavaScript erin, die zichzelf na een aantal seconden opnieuw opvraagt met
geactualiseerde data. Een simpelere manier is dat beide hosts zowel als
HTTP client als server fungeren.

> De technologie van http push lijkt te kunnen leveren wat ik wil, maar... dat
> werkt alleen over https. En dan zou ik dus een certificaat moeten aanvragen
> en uitvissen hoe dat allemaal moet enzo en daar begin ik niet aan, zeker
> niet voor iets dat binnen mijn eigen netwerkje moet werken.

Met zogenaamde websockets is tweerichtingsverkeer wél mogelijk.
	https://nl.wikipedia.org/wiki/WebSocket

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.