[linux] Zal dit een versnelling opleveren voor mijn systeem?

Julien Michielsen michkloo op xs4all.nl
Di mei 5 09:54:40 CEST 2020

Ik zal niet de enige zijn: ik vind mijn systeem traag.
Om de snelheid te verbeteren denk ik eraan een SDD-kaart
in te bouwen: een Intenso 2,5" SSD kaartje.  Dit wil ik
aanschaffen bij een computerwinkel in de buurt:
https://www.informatique.nl/578572/intenso-ssd-120gb-2-5inch-sata3.html

Volgens de website van de winkel heeft die kaart een
lees/schrijf-snelheid van 520/500 Mb sec.  Ik heb de
snelheid van mijn eigen systeem getest met
sudo dd if=/dev/zero of=/tmp/test1.img bs=1G count=1 oflag=dsync
en dat gaf de volgende output:
1+0 records in
1+0 records out
1073741824 bytes (1,1 GB, 1,0 GiB) copied, 11,8642 s, 90,5 MB/s

Die 90,5 MB/s steekt nogal kaal af tegen de door informatique
beloofde 520/500 Mb sec.  Daar komt nog bij dat mijn huidige
linux-partitie niet groter is dan 132 Gb, en voor slechts
12% bezet is.  Ik zou dus mijn hele root-partitie op dat kaartje
kwijt kunnen, en er feitelijk ook nog mijn home en local op
kunnen zetten.  Mijn gedachte is dus "gaan met die banaan", maar
ik heb al vaker intuïtief dergelijke beslissingen genomen, en
ze achteraf hevig betreurd.
Is de basis die ik hierboven heb beschreven te zwak om mijn
beslissing op te bouwen, of lijkt het jullie een goede weg?
Wat ik er ook nog bij wil zeggen: de notebook waar de kaart
in moet komen is op zijn best "van middelmaat" te noemen: een
Lenovo V110IAP met een Intel N3350 Celeron.  Ik lees er mijn
post mee, lees er veel mee op het internet, en de notebook
is zo prettig dat ik mijn "echte" computer (een desktop met
een Athlon) nooit meer gebruik.  Het kaartje kost niet meer
dan € 27, en wanneer mijn systeem daar echt sneller van wordt
lijkt het mij een goede weg.  Maar of het ook echt sneller is
geworden weet ik pas na inbouw.
En dat brengt mij tot de tweede vraag: er zit een SATA con-
troller in die deel uit lijkt te maken van de Celeron. Van de
hardware-lijst:
              product: Celeron N3350/Pentium N4200/Atom E3900 Series SATA
AHCI
              Controller
              vendor: Intel Corporation
              physical id: 12
              bus info: pci op 0000:00:12.0
              logical name: scsi0
              logical name: scsi1
              version: 0b
De harde schijf van mijn computer is waarschijnlijk via een SATA-
kabel verbonden met de controller.  Wanneer het Intenso ssd-kaartje
erin geplaatst wordt, moet dat ook via een SATA-kabel in de computer
worden geplaatst?
Dat zijn mijn vragen. Dank dat je tot hier hebt willen lezen!
Julien
--
Julien Michielsen
julien op michkloo.xs4all.nl