[linux] Zal dit een versnelling ... betere formulering onderin

Julien Michielsen michkloo op xs4all.nl
Wo mei 6 09:42:27 CEST 2020

Guus Snijders schreef op 05-05-2020 17:07:
> [...]
[] knip
> Eigenlijk gaat het er op neer komen dat je de harddisk vervangt door
> de SSD.

Daar ben ik nu ook serieus van plan.  Het Intenso-kaartje zou ook niet
passen in de notebook, waarvan de omvang tot het uiterste geminimali-
seerd is. Daarbij is het een relatief trage disk met een lees/schrijf-
snelheid van 520/300 MB/s.  Ga ik echter voor een SSD-disk als de
Samsung SSD 860 QVO (die ze verkopen voor 1 TB (1000 MB)), dan heb ik
een lees/schrijfsnelheid van 500/520 MB/s.  En waar ik nu nog ruimte
genoeg over houd op de huidige schijf van 485 Mb, zal ik de volgende
niet vol weten te krijgen.
Een (door informatique geplaatste ;-) ) reactie van een koper(Bos):
"Mijn laptop was heel erg traag totdat ik de harde schijf verving voor
deze SSD (wie schreef iets vergelijkbaars eerder ...? ;-) ). Na instal-
latie van de SSD is hij super snel en stabiel. Echt een wereld van
verschil!". Ik heb de afmetingen erop nageslagen, en zoals ik kon zien
is de schijf kleiner in afmetingen van de Toshiba-ATA die er nu in zit.
Begin volgende maand is mijn verjaardag, en dat wordt een mooi moment
om deze schijf te krijgen/aan te schaffen.
(Ben nog wel benieuwd hoe veel van de door Bos geroemde snelheidsver-
betering ik dan ga zien)

--
Julien Michielsen
julien op michkloo.xs4all.nl