[linux] Zal dit een versnelling ... betere formulering onderin

Guus Snijders gsnijders op gmail.com
Di mei 5 17:07:54 CEST 2020

Op di 5 mei 2020 12:06 schreef Daniel C. von Asmuth <
asmuth op bakunin.xs4all.nl>:

> [...]

Eigenlijk gaat het er op neer komen dat je de harddisk vervangt door de SSD.

> De kern van mijn vraag: hoe krijg ik het SSD-kaartje verbonden

Bij de meeste laptops is het frame een aluminium beugeltje dat de disk
netjes op z'n plek houdt.

En is de

Waarschijnlijk niet, en ook heb je daar waarschijnlijk geen ruimte voor...

Na het internet bevraagd te hebben las ik:

Bij een "vaste" pc zou ik de SSD er bij hangen, bij de meeste laptops heb
je die luxe niet. Meestal heb je maar 1 drive bay.

Het advies zou gewoon zijn om 1 SSD in uw laptop te installeren
> omdat die al meer dan snel genoeg is om uw SATA bus te verzadigen.
>
> De snelheid van een SSD wordt gegeven in IOPS in plaats van MB/s
> en de gespecificeerde waarde van 133120 IOPS is best hoog. Het
> ding mist TRIM support (iets dat nieuwere kernels ondersteunen).

Vooral op de langere termijn ga je dat wel missen. SSD's zijn niet zo heel
goed in overschrijven en zonder TRIM ga je daar tegen aanlopen.

Mvg, Guus