[linux] zieke SD-kaart, hoe te repareren?

Geert-Jan gj op wyna.nl
Vr mei 29 17:48:44 CEST 2020

Mounten hoeft idd niet voor 'dd' achtige programma's.

Je hebt een 'block device' (harddisk, SDcard, CDROM, etc) hierop staat:
     een partitie table (indeling van het block device in paar stukken)
in een partitie staat:
        een 'file system' (fat of ext4 of nog wat anders), in het
filesystem staan files en directories

met het commando  'lsblk' kun je kijken of je PC je SD kaart of harddisk
ziet, pas als dat zo is valt er mogelijk een file system in een partitie
te 'mounten' waardoor je besturingssysteem bij de bestanden kan. Als het
nog niet gemount is maar je wel bij het het block device kunt, kun je
bijv een image  maken, terug te zetten, partities aanpassen etc.

Als je device stuk is waardoor lsblk het niet ziet weet ik geen
eenvoudige oplossing. (behalve meer geluk hebben met omzeilen van defect
met, nog een keer, andere kaartlezer, etc) Mocht de data op een defect
kaartje nu extreem waardevol zijn (je bitcoin wallet waar je verder geen
backup van hebt ofzo) zou je een data recovery bedrijf kunnen overwegen.
(lijkt me niet voor een overtollige kaart toch?)

Geert-Jan