[linux] zieke SD-kaart, hoe te repareren?

Udo van den Heuvel udovdh op xs4all.nl
Vr mei 29 18:08:25 CEST 2020

On 29-05-2020 17:48, Geert-Jan wrote:
> met het commando  'lsblk' kun je kijken of je PC je SD kaart of harddisk
> ziet, pas als dat zo is valt er mogelijk een file system in een partitie

In `dmesg` staat hopelijk ook dat een disk gevonden is en welke
device-naam er aan gehangen is. Werkt ook als de partitietabel gaar is.

> Mocht de data op een defect
> kaartje nu extreem waardevol zijn (je bitcoin wallet waar je verder geen
> backup van hebt ofzo) zou je een data recovery bedrijf kunnen overwegen.
> (lijkt me niet voor een overtollige kaart toch?)

In zo'n situatie zou ik een backup aanraden.
Bij voorkeur op een ander soort medium, op een andere plek bewaard.
En regelmatig bijgewerkt natuurlijk.

Dan heb je geen last van maandagochtend produkten die tegelijk kuren
gaan vertonen en brandt niet ook je backup af als er iets ernstigers
gebeurt.

Udo