[linux] Gratis hardware (ja, dat kan)

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Do Sep 17 13:33:53 CEST 2020

On Thu 17 Sep 2020, Daniel C. von Asmuth wrote:

> Via-via heb ik vernomen van een bedrijf dat een paar servers wil
> weggeven. De enige info die ik kreeg is:
>
> De meeste servers zijn tussen 2011 en 2014. Hieronder een kort lijstje met
> wat ik heb nagekeken wat er ligt:
> E5645 + 16GB RAM
> L5630 + 8GB RAM
> i3 +4 (of 8) GB RAM
>
> (klinkt als geschikt voor Linux). Iemand belangstelling?

Mijn mening:
Leuk spul om mee te testen/experimenteren m.b.t. installeren op servers
en hoe die werken, maar om echt te gebruiken (24/7 laten draaien)
verwacht ik dat ze teveel stroom zullen verstoken voor een hobbyist. De
laatste jaren zijn die systemen echt zoveel zuiniger geworden. Ik vind
het op zich wel jammer, omdat het vaak prachtige hardware betreft; maar
economisch niet verantwoord; met een paar jaar heb je de investering in
nieuwe hardware er wel uit als particulier (bedrijven doe veel stroom
verbruiken betalen dankzij onze belastingen en heffingen enz. per extra
kWh maar een paar cent dus dat ligt anders).

Zo heb ik onlangs mijn firewall/router wat een Atom pctje was, vervangen
door een Celeron mini PC:
https://www.banggood.com/BMAX-B2-Mini-PC-Intel-Celeron-N3450-8GB-LPDDR4-128GB-SSD-Intel-HD-Graphics-500-p-1677997.html
Ik zal nog eens meten wat het oude systeem verbruikte, maar de nieuwe
gebruikt idle zo'n 3W incl. gigabit ethernet en wifi, de oude zal een
veelvoud verbruikt hebben. Voor 128 euro geen geld :-)

Paul