[linux] verkleinen mkv-file

Julien Michielsen michkloo op xs4all.nl
Ma Sep 28 14:40:42 CEST 2020

paai schreef op 28-09-2020 12:47:
> Laten we even aannemen dat ik niet eergister de Nobelprijs voor
> beeldverwerking heb ontvangen en dat ik dus een eenvoudige
> dorpsbewoner ben... Hoe verklein je in $GODsnaam een videobestand.
>
> Natuurlijk heb ik een ochtendje doorgebracht op Google, en daar kun je
> allerlei gewaar worden over ffmpeg en de pakweg vijf miljoen options
> en variaties, maar iets doms als 'pak die video en halveer hem'
> schijnt niet tot de mogelijkheden te behoren.
>
> Kan iemand me hierin een hint geven, of op het spoor van een script
> zetten?
>
> Paai

Ik ben de snuggerste niet op video-gebied, maar heb toch een antwoord op
jouw
reductievraag gevonden. Er wordt wel een hint naar ffmpeg gemaakt, maar
zonder
de 5 kiljoen opties en variaties.
Ik vond het volgende op
https://unix.stackexchange.com/questions/193855/how-to-reduce-the-size-of-an-mpeg-file-using-the-command-line
:
How to reduce the size of an mpeg file using the command line ?

I have a file, the output of the file command displays:

jeff_western2.mp4: ISO Media, MPEG v4 system, version 1

I do not know how to lookup the resolution but it looks quiet high,
the file itself is about 37 MB big.  I need to keep that file as a mpeg
file
or another format which is capable to be displayed on a smartphone, but
have its size reduced, whether by lowering the resolution or another
way.

1 Answer

2  install the best video tool on planet, ffmpeg (ffprobe, ffplay and
ffmpeg
are inside)

find out everything about file:

ffprobe filename.mp4

converting mp4 with standard options:

ffmpeg -i file1.mp4 -strict -2 file2.mp4

...will probably reduce the size itself, but if not, try adding option
'-b:v 300K'
just before 'file2.mp4' in above command, to limit video bitrate.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en mee kunt.

mvg
--
Julien Michielsen
julien op michkloo.xs4all.nl