[linux] verkleinen mkv-file

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Di Sep 29 08:49:44 CEST 2020

On Mon 28 Sep 2020, paai wrote:

> Laten we even aannemen dat ik niet eergister de Nobelprijs voor
> beeldverwerking heb ontvangen en dat ik dus een eenvoudige dorpsbewoner
> ben... Hoe verklein je in $GODsnaam een videobestand.

Je vindt niet zomaar een kant-en-klaar antwoord omdat er zoveel manieren
zijn om een videobestand te verkleinen:
- kwaliteit verminderen (meer blokjes in beeld)
- resolutie verminderen (hoogteXbreedte minder maken)
- framerate verminderen (minder beeldjes per seconde)
- betere encoding gebruiken (maar dan moet je apparaat dat ook snappen)
- encoding tunen (voor de experts die precies weten waar al die vijf
  miljoen opties voor dienen, en die precies kunnen afstemmen op het
  soort beeld materiaal: een actiefilm heeft andere instellingen nodig
  dan een BBC natuurfilm (niet te verwarren met XXX natuurfilms waarbij
  veel heen-en-weer beweging weer andere kansen biedt voor
  fijnafstemming van de parameters :) )

Vaak zal het een balans tussen kwaliteit- en resolutie verminderen.

Ik heb ook handbrake gebruikt, die verpakt al die opties tenminste nog
een beetje handelbaar. Met de GUI de instellingen uitzoeken, en dan kun
je handbrake-cli gebruiken om het te scripten.

Paul