[linux] Grub verdwenen na Windows 10 installatie

Marja van Waes marja11 op freedom.nl
Za Dec 4 16:04:38 CET 2021

Op 03-12-2021 om 21:15 schreef George Schramkowski:
> Dag,
>
> Ik had ooit een PC met Win7 op een partitie van een schijf (/dev/sda). Op de andere
> partitie (/dev/sdb) heb vervolgens Debian geinstalleerd. Later heb ik op een aparte schijf
> (/dev/sdc) Ubuntu gezet. Dat leefde met grub allemaal vrolijk samen.
>
> Vandaag zag ik me genoodzaakt om op de Win7 partitie Win10 te installeren. Gevolg is
> dat grub het niet meer doet en ik Debian en Ubuntu niet meer kan booten. Dit is een gekend
> probleem, en op internet kom ik wel oplossingen tegen maar die vind ik nogal cryptisch.
> [...]

In het verleden werd ik verschillende keren uit de brand geholpen door
https://www.supergrubdisk.org/super-grub2-disk/ (waarna ik vanuit de
succesvol gestarte Linux  partitie mijn opstartlader repareerde).

"Super GRUB2 Disk helps you to boot into most any Operating System (OS)
even if you cannot boot into it by normal means."

Maar het werkt alleen van cd of dvd, niet vanaf een usb-key.

Groetjes,
Marja